Saturday, August 3, 2019

Jom Jalan-jalan Ke Kuching Sarawak (2018)


Hello Kuching, Sarawak!

Last year, for the first time aku jejakkan kaki ke Kuching, Sarawak.
Excited gila masa tu sebab dari awal memang expecting Kuching will be a nice and full of art things. So whenever ada art things, it's surely will be fun! Kitorang pergi Sarawak ni dalam 4 hari 3 malam. And, trip ni trip family, so most activity dan tempat yang kitorang pergi kena sesuaikan dengan semua peringkat umur dan minat towards each places. 

Lucky Ibu ada kawan kat Kuching, so dia yang tolong untuk arrange-kan transport dan homestay sepanjang kitorang ada kat sana. Group kitorang 10 orang, so van dengan homestay memang kena cari yang selesalah.


Cost per head untuk Homestay + Transport + Driver + Fuel = RM150.00/seorang. 
In total RM1500.00

Reason kenapa kitorang pakai driver instead drive sendiri sebab :
  • Line internet sana ada kawasan yang tak berapa OK, so susah nak Waze.
  • Tempat jauh-jauh , so we need local yang tau jalan shortcut untuk drive us to that place.
  • Bila kau dah spend masa kat satu-satu tempat tu, badan mula jadi penat. Masuk je van memang kau akan terus terlelap dan bila bangun, tau-tau dah sampai kat next place to visit. Kira sempatlah recharge energy dan berehat!

Untuk homestay, sebab Angah beria nak sangat yang ada view gununglah , kalau boleh nak dekat dengai sungailah apa benda banyak sangat mintanya, so kitorang dapatlah homestay yang ber-view-kan Gunung Santubong di Samariang Aman. Tapi! Perjalanan dari Samariang Aman nak ke Bandar Kuching ambil masa dalam 40 minit. So kitorang memang tak keluar-masuk homestay sentiasalah, sebab jauh, terpaksa amalkan konsep keluar pagi balik petang. Kalau homestay dekat, best juga sebab bila penat boleh balik-balik rehat ke mandi ke kan... Cuaca kat Kuching bagi aku sangat mencabar sebab panas! Even pergi area gunung pun panas. We keep comparing with Kundasang. Lol!

Kalau nak cerita day by day apa yang kitorang buat, aku rasa macam akan jadi macam posting Sabah, kemain banyak entry siap ada part 1 ke part 4. So aku lump-sum all in one dalam entry ni jelah ey? (Acah-acah macam ada reader pulakkan.Lol)


1. Mee Kolok dan Laksa Sarawak 
(Harga RM4.00 - RM6.00)


Mee Kolok dan Kopi O for breakfast

Kalau pergi Sarawak tapi tak makan Mee Kolok, apa kerugian yang kau telah lakukan? 
Ada orang yang pelik-pelik dan confius antara Mee Kolok dengan Laksa Sarawak. Ada yang taknak makan sebab bau dia busuklah, macam makjun lah, rasa macam pilis orang beranaklah apa semua... kelakar ey kau.

Mee Kolok rasa macam maggie campur kicap makan dengan daging dan kuah sup je pun. Laksa Sarawak lah yang bau herbs dia kuat. Dan based on pengalaman sepanjang kat sana, lain kedai, lain rasa laksa dia. Ada yang rasa herbs dia biasa-biasa, ada yang rasa pekat gila. So memang worth to try.

Oh kalau kau nak rasa macam mana Laksa Sarawak punya taste tanpa korang susah-susah nak ke Sarawak, kau pergi je kat SUGARBUN. Laksa Sarawak dia sedap sangat-sangat!




2. Gunung Santubong

Gunung Santubong dari kejauhan


Aku memang expecting area gunung ni sejuk. Tapi tak! Aku tak taulah korang fikir macam mana, but aku macam tak boleh digest gunung dekat sangat dengan laut. Imagination aku setiap GUNUNG mesti terletak jauhhhhhh dari laut dan mesti dekat dengan hutan, so Gunung Santubong ni sangat unik untuk aku yang mudah impressed ni. Kitorang tak buat apa-apalah dekat gunung ni, just lalu je.

Tapi dekat area-area situ ada kawasan kampung yang kitorang menyinggah makan lunch. Menu lunch ialah Nasi Aruk Ikan Terubuk. Sedap! Air minum kalau kau order, jangan teperanjat sebab cawan besar gila. Sedap, murah dan sangat puas hati.




3. Kampung Budaya Sarawak / Sarawak Cultural Village
(Harga tiket dewasa RM60.00)

Baby sister at front gate. Nampak Gunung Santubong?

Ni tempat paling best untuk aku yang jenis museum-lover. Korang kena pakai pakaian dan kasut yang selesa sebab tempat dia sangat besar! Aku rasa dia level-level sama besar dengan Mini Asean dekat Melaka tu or maybe lebih besar lagi kot. Lagi best haritu masa kitorang pergi tengah ada preparation Rainforest Concert dan sebab ada orang yang tolong, kitorang dapat tiket RM15 only!

Kat sini korang akan tengok bermacam jenis rumah etnik-etnik yang ada kat Sarawak. Dan yang lagi best, korang boleh tengok live performance diorang. Abang penari yang rambut panjang, gigit kayu lesung kuat tu memang akan buat korang rasa WOW! Dahlah badan kecik cute, macam manalah boleh kuat gigit kayu lesung tu. Kalau kau nak try menyumpit, canting batik Sarawak, try rasa gula-gula lada hitam, lada putih, nak beli rantai cincin manik-manik pun boleh. Semua ada!

Persembahan kebudayaan

Ni lah Abang Penari Rambut Panjang cute :)

Too excited and that feeling will never-ending!

Dalam rumah-rumah akan ada something yang dijual macam kuih, gula-gula dan etc

Canting batik




4. Pantai Damai

Pantai ni berdepan je dengan Kampung Budaya Sarawak. So alang-alang korang singgahlah ok.
Kat area nak ke pantai ni ada food court, korang boleh try usha makanan cara Sarawakian masak.



5. Gua Pari-pari / Fairy Cave 
(Harga tiket RM1.00)

Us, before "mendaki" tangga yang tinggi

View dalam gua

Gua ni memang cantik. Tapi kau kena mendaki tangga sikit... tak, banyak tangga jugalah. Aku mengah juga masa nak naik ke gua. Dalam gua tu pun korang kena panjat lagi tangga untuk naik ke dalam dia. Kasut memang kena bersesuaian sebab tangga dia licin sebab ada mata air dan air-air yang drip dari bumbung gua. Silap step, memang boleh jatuh melorot kebawah!

Gua Pari-pari ni sesuai untuk semua sebab dia tak perlukan kau nak hiking atau masuk ke hutan bagai. Cuma, memang akan ada potensi baju kotor sikit ey, so prepare siap-siap.



6. Gua Angin / Wind Cave 
(Harga tiket RM1.00)


Batman huhuhu
Tak jauh dari Fairy Cave, korang akan jumpa Wind Cave. Yang ni pun kau tak payah nak ber-hiking, nak mendaki tangga pun tak payah. Masuk je entrance terus dah boleh masuk gua. Untuk gua ni kau memang wajib kena ada lampu suluh seba gelap gila! Oh, gua ni sangat kuat bau kelawar, kena bertabah dan tangan tak payah merayap pegang batu-batu gua takut terpegang tahi kelawar.

Haritu masa aku visit tempat ni, ada incident yang tak berapa bestlah. Ada group pelancong depan aku tu terjatuh ke bawah sebab jambatan kayu yang diorang lalu tiba-tiba pecah. So diorang jatuh terhempap kebawah beramai-ramai. Kecoh jugaklah masa tu sebab semua freak out dalam gelap kau tak nampak apa, lepastu jatuh ke curam bawah. So if you guys nak melawat ke Gua Angin ni, please be extra careful. 

By the way, sebelum sampai ke gua ni or masa nak keluar dari area gua ni, aku tak ingat...korang akan melalui satu kawasan perkampungan masyarakat Dusun. Kat situ boleh jumpa macam-macam jenis sayuran dan buah-buahan hutan. Aku sempat try pulut dia. Pulut tu dia masak dalam periuk kera. And kalau kau jenis macam aku yang gamble dan yakin je pasal halal dan kebersihan, korang boleh makan benda tu. Macam makcik aku, memang tak tertelanlah sebarang-sebarang makanan tepi jalan. Huhuhuhu-


Sedap!



7. Taman Buaya Jong / Jong's Crocodile Farm 
(Harga tiket dewasa RM24.00)

Tiket dia mahalkan? Mahal! Tapi puas hatilah kau tengok buaya-buaya, siap ada crocodile feeding time. Buaya Sarawak memang besar-besar. And plus, taman buaya ni merupakan taman buaya dan tempat pemuliharaan buaya yang terbesar di Malaysia. Ada buaya yang umurnya lebih tua dari aku. Fuhh-
Someone lost his tail

Selain buaya, korang boleh je tengok binatang lain sebab ada banyak sangat. Aku paling tertarik kat kolam ikan sebab ada ikan Araipama yang besar gila macam ikan kat Amazon! 




8. Kuching Waterfront

Tempat lepak best waktu malam! Aku suka gila duduk depan 1 group of guy yang main sape kat situ. Maybe kalau boleh berkhemah kat situ, aku orang first yang register. Huhuhu over sangat-
Oh kalau rajin, korang jalan-jalan lah kat area Jambatan Darul Hana. Dekat je kat situ






9. Pasar Serikin

Nak shopping bakul, batik atau barang-barang lain, korang boleh datang sini. Beg rotan yang orang sibuk-sibukkan beli kat Bali tu kan? Sini pun ada, murah-murah! Pasar Serikin ni in border Sarawak - Indonesia, so jangan pelik kalau barang-barang dia banyak dari Indonesia.

Pasar ni sangat panjang dan panas, so be ready with your comfortable shoes.






10. Pusat Hidupan Liar Semenggoh / Semenggoh Wildlife Centre 
(Harga tiket dewasa RM5.00)


Tempat untuk tengok Orang Utan. Tapi malang masa aku pergi, aku tak jumpa seekor pun. Sedih sangat. Masa tu kitorang kena follow tourguide dia. Sepanjang jalan korang nak pergi tengok orang utan, korang kena low voice sebab nak avoid Orang Utan tak muncul.


11. Top Spot Foodcourt 

Tempat makanan ni macam nama dia lah, berkonsepkan foodcourt, which is kau boleh je pilih mana kedai kau nak makan. Aku suggest kau try makanan local Sarawak macam Umai (obor-obor) , sayur Midin dan Ayam Pansoh. Seafood yang dijual sangat fresh dan harga still murah compare dengan seafood kat semenanjung. Overall memang puas hati.

Umai / Obor-obor. Kau nampak yang macam transparent jelly-jelly tu? tulah obor-obor. Yang putih-putih tu semua bawang. LOL


Gigi ikan ni kemainnnnnnnnnn-

 12. Kek Lapis Dayang Salhah 

Kalau kau tak beli sebarang kek lapis pun , confirm kau still boleh kenyang makan tester kek sahaja. Macam-macam jenis kek lapis yang ada kat sini, mula dari rasa yang biasa-biasa je hingga sampai yang macam premium quality. Favorite aku yang ada cheese. Sedap gila!



See the tester bowl...so many~
Berdepan dengan kedai Dayang Salhah ni ada 1 stall jual ikan terubuk masin. Korang boleh menyinggah beli. Diorang boleh bungkuskan dalam kotak and korang boleh bawa balik semenanjung. 1 ekor RM20 sahaja. Diorang pun ada jual ikan terubuk segar.





Tempat best lain yang kitorang pergi tapi aku tak larat nak review sebab entry ni dah sarat sangat adalah :
  • Masjid Negeri Sarawak -  For solat
  • Taman Orkid Kuching - Biasa je-
  • Muzium Kucing - Biasa je-
  • Swee Kang Ais Kacang - Best!



Kalau korang tanya aku nak tak  repeat Sarawak , memang aku rasa akan pergi lagi. Banyak lagi tempat menarik yang tak sempat visit... tapi tak apalah. Atleast sudah jejak kaki ke sana.


See you for next entry!

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Cara buat duit dengan Shopback Cashback!

Sekarang semua application banyak yang guna method CASHBACK . Korang just spend untuk pembelian and then in return, you will get some p...