Saturday, March 21, 2020

Dalgonna Coffee jadi ....

Korang dah try buat Dalgonna Coffee? Semalam adik aku dah buat, jadi! Sedaplah juga. Hilanglah craving nak latte , craving lah fe-feeling duduk bersantai kat cafe walaupun kedengaran bunyi tangisan baby instead of jazz music gituee..

So harini aku decide nak buat lagi sendiri. Tapi aku tengok stock Nescafe Mama Bear macam dah menyurut , stock fresh milk pun dah surut. Aik?? Rupanya adik aku dah kesedapan buat lagi Dalgonna coffee pagi ni. Haih-

Resepi Dalgonna coffee ni simple je.


Kau just kena ada :

  • 2 sudu serbuk coffee or nescafe
  • 2 sudu gula
  • 2 sudu air panas
  • secawan susu segar

Cara buat :

  1. Mix kan gula + air + kopi sampai kembang macam meringue
  2. Tuang susu segar dalam cawan. boleh tambah ice siap-siap
  3. Letakkan meringue coffee tu on top of it. Siap!


Aku selaku insan berfikiran creative dan mempunyai daya innovative yang agak tinggi bila bab coffee, sebab aku sejenis manusia addict coffee , terus mencipta DALGONNA COFFEE version aku sendiri.

Tapi malang, niat yang baik selalu ada halangan...

Halangan pertama : Air terlebih

Aku kekonon tak naklah habiskan nescafe mak aku kan. Nanti kalau habis, ada pulak aku kena pergi kedai beli Nescafe. Nak mandi pun malas , ni kan lagi nak kena pergi kedai. Ehh!

Pastu aku hentam ada 3 in 1 punya kopi. Aku tambah sikit lagi gula. Pastu aku fikir kena buat lebih, orang lain pun nak juga. Aku tambah lagi 2 paket 3 in 1, pastu aku tuang sikit air. Nak jadi cerita , masa nak tuang air dalam blender, aku terbersin..dari 3 sudu air, sekarang dah ada setengah cup dalam blender. Hawau betullah..aku blend mix thing tu dah 20 minit, tak pekat jugak dia. Dah give up. Biar jelah dia macam tu. Asal berbuih je. Letih aku nak layan.



Halangan kedua : Susu

Aku tengok stock fresh milk dah nak habis. Aku decide untuk bancuh sendiri susu tepung full cream dan aku boil-kan. Wow bijaknya saya!

Pastu aku terfikir, kalau tambah coklat pastu kena dengan mixture coffe tu mesti lagi power rasa macam ke-mocha-mocha-an kot.

Aku terus tanpa berlengah masukkan coklat masakan kedalam bancuhan susu tepung panas tadi. Bau dia wangi babe,bau susu coklat real. Aku dah semakin kagum dengan kebijaksanaan aku! Tak sia-sia aku bertunang dengan Dr. kimia , nampaknya level pandai aku pun dah sama dengan dia! RIAK-

Gigih boil susu tepung

Pastu takde halangan dah.

Aku ambik cawan yang helok sikit sebab aku nak tengok daya percampuran dia macam mana.
So aku masuk kan mixture coffee , then masukkan ice, pastu aku masukkan susu panas.
Wahh, rupa paras tak buruk. Aku dah happy masa ni.

Pastu aku mix-kan semua dan minum.

WOW! Saya sangat pintar sebab rasanya macam rasa Mocha! Maka terhasillah minuman baru...

"MOCHA-KAU-BAHAGIA-DENGAN-CARA-KAU"








Oklah bye.
Aku rasa aku sugar rush dah ni.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Cara buat duit dengan Shopback Cashback!

Sekarang semua application banyak yang guna method CASHBACK . Korang just spend untuk pembelian and then in return, you will get some p...